Wednesday 12 March 2014

JERAYO PUSA-KUCHING PESISIR LAUT




ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT HARI RABU.

Kali tuk kamek nak kongsikan ngan kitak pengalaman pergi kuching makey jerayo kuching.Mungkin rami yang dah tauk jerayo tok sejak jerayo tok siap dan feri feri di beberapa batang sungey dah mulo beroperasi.
dan kepada yang belum tauk menauk pasal jerayo tok mungkin juak nak tauk nak... 

Alhamdulillah Syukur dan terima keasih kepada pihak kerajaan bersama dengan Syarikat kontraktor yang berjaya menyiapkan jerayo tok..banyak memudahkan penduduk yang mendiami sekitar kawasan meno Pusa sampai sepanjang jalan ke Kuching termasok sidak ghanto Beladin,Triso,Sebuyau,Semera sampey ke kawasan Samarahan Kuching.Di samping yo jerayo tok merupakan jerayo alternatif juak untuk sidak sidak yang selalu ulang alit ke kuching.Bukan orang pusak jak.. termasok sidak dari Kampung Tambak,Kabong dan sekitarnya,Kabak,Sessang termasuk penduduk rumah - rumah panjang disekitar Daerah Pusa di dalam Bahagian Betong pun makey laluan  tok juak.

Menurut cakap - cakap urang tempatan madah jerayo dekat agik mun berbanding jerayo darat yang kito pakey lamak tok.."Jerayo Darat" tok maksud eh jerayo ke sebelah Debak ke Sri Aman - Lachau-Serian-Kuching.Jerayo nak selalu dipakey sidak Van..Kinek tok selamak ado jerayo laut tok banyak juak sidak van dah start makey jerayo laut tok nyadikkan jerayo tok lagi cepat sampay kuching.Barangkali ado sidak yang numpang atau ngembak keto sendiri nak ado urusan rasmi di Pejabat Kerajaan mun nyaman juak.Awai atang awai siap...awai balit..Kiro macam yo lah....kato eh tek...hihi..

Di samping yo juak berkenaan dengan tempat perhentian untuk makan pun banyak juak di sepanjang jalan.Seperti di tempat tempat - tempat nunggu feri.Nang kebanyakkan penduduk yang berdekatan akan mbukak kedai minum minuman dan makanan juak termasok jualan makanan - makanan ringan dan gorengan seperti cucur pisang,kuih muih dan sebagainya...nang sik ghapas makanan kito sepanjang - panjang jalan.Siklah kerin gilak dalam keto nak...

Selain yo juak..mun perasan...semenjak ado jerayo laut tok.. Rami sidak - sidak yang bekerjo di Kuching teruatama nak masih bujang suko makey motor pakey kuang kuit Kuching.Perasan sik? jadi di sitok yo lah manfaat eh juak..,memudahkan sidak - sidak makey moto yo.ngambikkan nyaman.

Selain yo juak...bagi yang melibatkan diri dalam perniagaan turut juak mendapat faedah dari jalan tok..senang agik nak berangkut barang...maok eh barang dari sebelah Sarikei Sibu atau dari Kuching..nyaman dah..jalan banyak tembus.

Bersyukurlah kito berbanding maso dolok..kito terpaksa nait ekspress dan bot - bot laju...dan siap makey moto but but mun nak ke kampung yang berdekatan...kinek tok dengan ado nye jerayo kito dapat berhubung..nak nak mun ado berito keluarga..kito dapat memudahkan kerjo kito... sik payah nak bertunggu ngan air "tua" ndah "tua".mena sik?kenak gik ngan meno berboyak gik.haaa... mun jerayo nak beralun alun ka berlubang ka.. yo sik do masalah..hakikat eh kito tok merepak di mulut.. tapi tetap masih makey juak nak..ndak piyo eh?? apo apopun kito harus menghargai kesenangan yang kito ado.

ado empat juak feri di sepanjang jerayo.

FERI BATANG SARIBAS ( Tanjung Lilin)
FERI TRISO - SEBUYAU
FERI SUNGAI BULU
FERI TEMBIRAT ( Samarahan)

Kepada sidak yang belum pernah makey jalan tok..cobo juak ngetest..disamping nangga keindahan alam di kirik dan kanan..semestinya mberik suasana yang menenangkan..nangga laut.Disamping merasai pengalaman..sik rugi...

Kepada mereka yang jauh.... mupok mupok juak balit nangga meno yang dah banyak maju dari dolok.
Tangga juak sidak sidak di kampung yo..jerayo dah polah.. apo gik???











No comments: