Thursday 11 December 2014

MAIN SELIPAR TIGA

 
 
 
Kepada budak - budak kampong mesti dah biasa dengan game ni.Bermain dengan 3 selipar dan di lempar.Siapa yang kena di akan jadi pelempar selipar yang seterusnya.
 
Biasa dulu time petang - petang selalu main dengan kawan - kawan game ni.Tetapi sekarang jarang di mainkan oleh budak - budak kampong.Game - game lama macam ni kalau boleh diwariskan dan di kekalkan oleh anak - anak memandangkan game seperti ini banyak menggunakan fizikal dan menggunakan akal.Jikalau anak - anak selalu melakukan aktiviti fizikal maka otaknya juga cerdas dan pintar ye tak?
 
Mungkin orang dah tak pandang sangat game traditional ni memandangkan sekarang orang ramai leboh terarik dengan game yang moden bersifat digital.Lebih - lebih lagi selepas kehadiran  gadget android yang semakin berkembang sekarang.Sebut je game apa... ANGRY BIRD,CLASH OF CLAN dan macam - macam lagi..
 
Saya berharap semoga game begini dapat di hidupkan kembali sebagai warisan anak - anak di masa hadapan.Memang betul kita kena mengikut arus kemodenan tetapi kita mestilah tidak lupa akan asal permulaan kita dan di mana kita bermula untuk menjadikan kita mengenal identity masyarakat dan budaya kita di Malaysia tidak mengira bangsa kita.

No comments: