Tuesday 26 August 2014

BULAN OGOS,BULAN KEMERDEKAAN.

 
ASSALAMUALAIKUM...
 
SALAM SATU KAMPUNG PUSA..
 
BULAN OGOS..seperti yang kito tauk bulan Ogos adalah bulan kemerdekaan..mun kito nangga dirumah rumah silang jalan,silang tebin,silang sungey..semo kito dah mupok mengibarkan bendero Malaysia yang diberik nama JALUR GEMILANG...sik kiro di mano juak..mano nak berkereto dah ado juak yang mupok melekat bendero rah kereto.Mesti semo dah sik sabar nak menyambut HARI KEMERDEKAAN Negara kito yang tercinta Negara Malaysia yang masok 57 tahun kemerdekaan kito daripada penjajalan kuasa asing atau kuasa luar.
Tuo mudak sik kiro peringkat umur dan suku kaun sekitar Daerah Pusa dan mulo membuat persediaan dengan menyambut seruan kerajaan kito yang giat berkempen mengibarkan jalur gemilang di serata Negara sebagai tanda rasa CINTA dan SAYANG pada Negara Malaysia.
 
TEMA DAN LOGO  Hari merdeka kito tahun tok..
 
 
mesti ramai yang dah dengar lagi " DI SINI LAHIRNYA SEBUAH CINTA " tok lah eh..
 
Sempena bulan OGOS,bulan kemerdekaan MALAYSIA tok juak.Kamek nak berpesan pada semua... hargailah kemerdekaan yang telah kito kecapi..Marilah kito samo samo bersatu padu walau apo pun..
Kito hidup dalam satu kampong biarlah hidup dalam Muafakat dan Muhibbah,Aman dan Harmoni dengan mengamal dan menjaga nilai - nilai murni.Yang tua dihormati dan yang muda dikasihi.
 
Hidup kito dalam satu kampong yang aman selama tok biarlah kita samo samo jago.Hargai apo yang kito ado selamak tok.Mun kito nengar cerito cerito dari sidak nak lamak lamak,,golongan veretan dan zaman atok nenek moyang kito.. bukan mudah untuk  kito cerik zaman macam sekarang tok.Mun sik ado kesusahan zaman dolok macam ni kito nak hidup\ nyaman lantang macam sekarang tok? mena sik ?
 
Sik kiro siapo kito... tanamkanlah sikap dan sifat "CINTAI KAMPUNG KITA ".jaik jaik kampong kito disituklah kito lahir dan membesar.Disitulklah kito disekolahkan..diajarkan ilmu pengetahuan yang bermanfaat dari TADIKA..sekolah rendah..sekolah menengah..sampai kito dapt melanjutkan pelajaran ke lebih tinggi dan sekarang bekerja mencari rezeki untuk kito berhidup.
HARGAILAH KAMPUNG KITA....bertepatan dengan tema HARI MERDEKA 2014 tok... " Di Sini,Lahirnya Sebuah Cinta "..
 
Hayatilah dan tamankanlah sedalam nya dalam diri kita ERTI dan Nikmat kemerdekaan yang kita kecapi..
 
 
 
 
 


 
 
Akhir sekali.. kamek nak ucapkan selamat menyambut Bulan kemerdekaan untuk semua dari jauh dan dekat serta yang berada di Kampung Pusa dan Daerah sekitarnya..
 
SELAMAT MENYAMBUT BULAN KEMERDEKAAN.
KEMERKDEKAAN MALAYSIA YANG KE 57 TAHUN.
 
 
" DI SINI LAHIRNYA SEBUAH CINTA ".
 
Sekian.


No comments: