Thursday 28 August 2014

REZEKI SUNGAI SARIBAS,BETONG SARAWAK

 

REZEKI SUNGAI SARIBAS,BETONG SARAWAK

ASSALAMUALAIKUM WBT..

SALAM SATU PUSA..

Kali tuk kamek nak kongsikan keratan akhbar UTUSAN SARAWAK mengenai Rezeki Sungai Saribas yang sejak akhir - akhir tok makin subur.Aktiviti memancingpun mula mendapat perhatian dari masyarakat kampong terutama golongan yang muda sik kira siang ka malam.
Antara ikan yang menjadi  perhatian para pemancing semestinya IKAN PANJANG dan IKAN TERUSAN yang mampu mencecah berat 5Kg hingga ke 10kg lebih. Adalah menjadi kepuasan setiap pemancing untuk memburu ikan tersebut dan merasa sendiri pengalaman bermain di arus deras sungai Saribas dalam memburu ikan tersebut.


Menurut sumber dari penduduk tempatan,semenjak berita tentang kehadiran ikan ikan tersebut di Sungai Saribas,Kelihatan pemancing dari luar Kampung Pusa juga untuk mencuba nasib dan kemahiran memancing masing - masing dengan membawa peralatan memancing masing masing.

Sungai Saribas yang terkenal dengan Ikan Teruboknya kini mula terkenal dengan kehadiran Ikan - Ikan Terusan,Panjang,Belukang dan pelbagai lagi jenis ikan yang mencabar skill dan kemahiran masing masing untuk meraih rezeki ikan dan memberikan kepuasan diri dalam hobi memancing tok.

Kepada Kaki Pancing Sekalian...Apo gik ? Bah Juh kito cubo rami rami..ni tauk kito boleh molah rekod terbesar dan terpanjang.Siapo pemancing paling hebat tek ?

Wassalam.


SUMBER : UTUSAN SARAWAK.




AZLAN RUMADI
www.ilovepusa.blogspot.my













No comments: