Thursday 21 December 2017

TUNGGAL

TUNGGAL
Nukilan Namoku Payjai

Aku hanyalah seorang manusia biasa
Dilahirkan tanpa mempunyai saudara (tunggal)
Jikalau datang masalah dan kesulitan,
aku tak tau ke mana akan ku curahkan
Kerana aku tak punya saudara (tunggal)
Jadi kuhadamkan semuanya
Bagai pasir jelus menelan mangsa

Sampai detik ini aku kegusaran
Jikalau orang tua ku mengadap Ilahi
Siapa yg akan menemani keseharianku???
Kerana tanpa ada keduanya ,rumah dan keseluruhan jiwa pasti terasa sepi

Tapi aku bersyukur dilahir sebagai tunggal
Kerana...
Perhatian orang tua hanya untukku
Orang tua ku lah menjadi sahabat ku
Sampaiku pergi mengadap ilahi sekalipun
Keduanya tetap orang tuaku sampai alam sana
Tidak akan kuganti dengan yang lain

Terima kasih ibu
Terima kasih ayah
Atas apa yg telah kalian lakukan untuk kebaikan ku
Dalam setiap doa anakmu ini
Tak lekang kusebut namamu berdua
Tu saja termampu
Tu saja terdaya
Ku balaskan kebaikan budi dan jasa
Sebagai anak terhadap orang tuanya
Akulah si Tunggal tanpa saudara.

19 Disember 2017, Selasa
Bintulu

Nukilan
Namoku Payjai

No comments: