Thursday 14 December 2017

ASAL USUL NAMA KAMPUNG BELADIN

ASAL USUL NAMA KAMPUNG BELADIN

Terdapat pelbagai versi yang mensuratkan bagaimana Kampung Beladin mendapat namanya.Tambahan pula admin hanya mendapat sumber rujukan yang berdasar lisan atau cerita orang orang tua.Selain itu,admin juga belum menemui rujukan atau dokumen sejarah mensuratkan tentang sejarah asal usul Kampung Beladin yang merupakan salah satu kampung dalam di dalam pemerintahan Kerajaan Saribas pada suatu ketika dahulu.

Namun begitu, saya akan kongsikan kedua dua versi kongsikan kedua-dua versi asal usul nama Kampung Beladin sehingga kita menemui dokumen yang boleh dijadikan rujukan.

VERSI PERTAMA
( CERITA BUAH BELADIN )

Nama Kampung Beladin adalah diambil bersempena dengan sejenis buah yang dinamakan  Beladin.

Buah beladin pada masa dulu terdapat di salah satu tanjung di Hilir Kampung Pusa ( Tanjung Mark ) di mana lokasi kampung Beladin sekarang adalah tempat penduduk dari kawasan berdekatan untuk menanam padi (berumo).

Setelah mereka mendapat tahu yang tanah itu subur untuk bercucuk tanam, mereka bercadang hendak mendiami tempat tersebut. Namun untuk sampai ke tanah tersebut, mereka perlu melalui sebatang sungai. Tetapi sungai tersebut berbeza dengan sungai-sungai yang lain. Sungai ini lain kerana di sepanjang sungai ini terdapat banyak buah beladin. Dalam air sungai, dalam tanah, atas tanah, semua dipenuhi dengan buah beladin.

Mereka terus menamakan tempat tersebut sebagai kampung Beladin sehingga kini.

Sekarang, amat payah bagi generasi baru untuk melihat sendiri pokok beladin ini. Ia sudah pupus dan terdapat beberapa batang pokok sahaja yang hidup di kampung Beladin pada masa ini.

Sumber
http://beladin.pi1m.my

VERSI KEDUA
( LAGENDA PISAU / LADIN SAKTI )

Alkisahnya suatu waktu dahulu, Beladin merupakan antara salah satu jajahan kepada Kerajaan Kesultanan Brunei.  Pada waktu itu untuk kawasan Beladin dan Pusa dijaga oleh seorang pembesar lantikan Brunei.  Hendak dijadikan cerita, pada suatu hari telah datang sebuah kapal seorang saudagar berlabuh di kawasan berhampiran dengan perkampungan Melayu yang tidak bernama itu.  Turut dikatakan keberadaan saudagar itu adalah untuk berteduh beberapa hari dari keadaan laut yang bergelora.   

Kedatangan saudagar itu disambut baik oleh Ketua Kampung maka diadakan satu jamuan untuk meraikannya. Begitulah adat orang dulu-dulu untuk mengeratkan hubungan antara mereka.  Dari perbualan maka Ketua Kampung mengetahui bahawa saudagar itu cuma mencari tempat berteduh sementara menunggu laut tenang kembali. 

Dan setelah beberapa ketika akhirnya tibalah masa untuk saudagar berserta anak kapalnya memulakan pelayaran ke destinasi seterusnya.  Sebagai tanda persahabatan sebelum saudagar itu memulakan pelayarannya, maka dihadiahkan sebilah pisau atau ladin di dalam bahasa Melayu Sarawak kepadanya.  Ditinggalnya pesan kepada saudagar bahawa sekiranya beliau di dalam kesusahan iaitu terpaksa menghadapi cuaca yang buruk di lautan, saudagar itu harus membuang ladin atau pisau itu ke dalam laut luas.  Nescaya tiada yang buruk akan berlaku ke atas beliau dan kapalnya. 

Hendak dijadikan cerita di ketika di dalam perlayaran ke destinasi seterusnya iaitu beberapa hari kemudian, dikatakan kapal saudagar terpaksa menempuhi perjalanan yang beronak berduri.  Cuaca buruk di laut hampir sahaja menenggelamkan kapalnya sehinggalah satu ketika si saudagar teringat akan pesan Ketua Kampung itu lantas membuang ladin yang diberi ke dalam laut. 

Dengan tidak semena-mena laut yang mengganas boleh reda dan ini menyebabkan si saudagar merasa sungguh terhutang budi dengan jasa Ketua Kampung.  Disebabkan hal itu juga menyebabkan beliau tidak jadi belayar sebaliknya mudik ke kampung di muara Sungai Saribas. 

Berita mengenai Ladin sakti itu tersebar luas di seluruh pelusuk kampung yang mana akhirnya kampung yang tidak bernama itu dinamakan Beladin oleh masyarakatnya

Sumber
Page Fb Borneo Oracle.

Kedua-dua versi asal usul nama Kampung Beladin adalah dari sumber yang belainan yang bukan dari dokumen sejarah yang diperakui atau melalui cerita orang tua.Namun sekiranya terdapat sumber - sumber yang lebih sahih.Admin terbuka untuk menerima pembetulan supaya kita sama sama mendapat informasi dan perkongsian yang lebih tepat.

Sekian,terima kasih.

I LOVE PUSA
www.ilovepusa.blogspot.my

No comments: